18 August 2009

Semarak Ramadhan Jaiputra 2009

Alhamdulillah, semalam telah berlangsungnya satu majlis Di Ambang Ramadhan sempenan pelancaran program Semarak Ramadhan Jaiputra 1430/2009. Majlis yang bermula pada pukul 3.45 petang itu melibatkan seluruh warga Kolej Jaiputra.

Majlis yang telah diadakan buat kali ke 4 ini telah diserikan dengan slot ceramah yang telah disampaikan oleh al-Fadhil Ust. Dr. Sha'rani dari IPKB yang telah menyampaikan ceramah bertajuk Fiqh Puasa, dan juga Dr. Zaharah Sulaiman yang telah menyampaikan ceramah bertajuk Puasa dan Kesihatan. Banyak input yang telah diperolehi dari penyampaian dari kedua-dua penceramah tersebut. Seterusnya majlis diteruskan dengan majlis perasmian Program Semarak Ramadhan oleh En. Wan Mohd Yusof Wan Ismail dengan acara simbolik perasmian dan juga tayangan klip video.

Semarak Ramadhan merupakan satu program berskala besar yang telah diadakan olej Kolej Jaiputra bermula sejak tahun 2006 yang diterajui oleh Ust. Azizee Rohim Japri dengan sokongan tenaga kerja dari MPPKJ dan seluruh pelajar Kolej Jaiputra. Program yang diadakan ini adalah bertujuan untuk menyemarakkan warga kolej agar merebut peluang-peluang yang di bulan Ramadhan untuk menambahkan pahala serta menghidupkan suasana kemeriahan bulan Ramadhan sebagai bulan ibadah.

Acara kemuncak di dalam program Semarak Ramadhan yang akan diadakan adalah Ithar Ramadhan, iaitu satu program khusus bagi membantu golongan-golongan miskin serta memerlukan bantuan. Melalui aktiviti ini, semangat untuk membantu serta menghulurkan sedekah dan juga sebarang bantuan kepada yang memerlukan dapat dipertingkatkan di kalangan kakitangan kolej serta seluruh pelajar. Selain itu, ia juga dilihat sebagai salah satu tanggungjawab sosial warga kolej pada penduduk setempat yang memerlukan.

Untuk maklumat lanjut, serta perkembangan semasa program Semarak Ramadhan 2009 ini dapat diikuti melalui laman web khasnya iaitu di http://jaiputra.edu.my/ramadhan09 .


No comments: