13 August 2009

Pertanyaan

Assalamualaikum

Baru-baru ni, aku telah bersms dengan x student kolej, yang pernah jadi student aku. Sekarang ni dia sambung pengajian dia di KUIN (kalau tak silap). Dia ni banyak tanya macam-macam kat aku, kekadang tu sampai pada perkara-perkara yang payah untuk aku jawab. Anyway, syukran kerana sudi bertanyakan soalan pada aku, walaupun ilmu yang aku ada ni, rasa sikit sangat berbanding dengan sesetengah orang lain.

Berikut antara persoalan yang dia lontarkan pada aku. Pada sesiapa yang boleh tolong jawabkan, tolong lah bagitau ye!

1- Apakah amalan yang khusus pada malam nifsu syaaban?
2- Benarkan apa yang saya dengar, orang yang kahwin lain takkan jumpa suami atau isteri asal di akhirat kelak?
3- Ada pendapat mengatakan bahawa nak solat jama' kena gerak 2 marhalah dulu, baru boleh jama'. Ada pendapat kata, kalau kita nak jalan jauh (2 marhalah atau lebih), kita boleh jama' sebelum sampai 2 marhalah, dengan syarat kita kena keluar dulu dari rumah kita. Contohnya naik kereta dulu, kemudian singgah solat kat mana-mana, baru sambung perjalanan ke destinasi yang dituju.

Sapa boleh tolong jawab, tolong bagitau deh!

No comments: