09 February 2011

Soalan pelajar

"Ustaz, saya nak tanya sikit. Macamana keadaannya bila kita dapati ada di kalangan orang yang nak buat kerja dakwah ni, tapi tidak mendapatkan kepercayaan dari orang lain sendiri, sehinggakan bila pendakwah ini sampaikan dakwah pada orang lain, orang lain tu tak boleh nak terima sangat. Tambah pulak ada di kalangan mereka yang mudah sangat nak menilai orang lain tanpa usul selidik terlebih dahulu. Contohnya macam penagih. Kebiasaannya para penagih ni, bila dia dah keluar dari serenti dan berada kembali dalam masyarakat, tak mudah masyarakat boleh menerima diorang, bahkan masih lagi ada yang sangsi dengan set-set penagih ni, walaupun dah jelas si penagih ni dan sembuh dan bertaubat untuk tidak menagih dadah lagi. So apa komen ustaz?" - soalan yang telah diolah base kepada pemahaman

Inilah soalan yang dilontarkan oleh pelajar aku dipenghujung masa bagi subjek MPI5053. Di kesempatan yang singkat tu, aku pun jawab soalan pelajar tu macam ni ...

"Sebenarnya itulah antara masalah yang sedang dihadapi oleh sebahagian pendakwah ni. Iaitu terlalu mudah memberikan penilaian yang negatif pada seseorang sejak awal-awal lagi. Bukan nak kata semua, tapi terdapat da'ie yang macam tu. Inilah juga antara sebab kenapa dakwah kepada kebaikan ni tak sampai pada semua orang. Kerana adanya tanggapan negatif dari orang yang nak sampaikan dakwah tu sendiri. Ana suka untuk bagi contoh diri ana sendiri. Kalau dulu, waktu mula-mula menjadi pensyarah, dan terlibat dalam HEP yang mana tanggungjawabnya adalah untuk nak didik dan tarbiah pelajar, kekadang tu kita jadi amat strict dengan sesetengah perkara. Kalau siswi tak pakai tudung labuh, pakai seluar slack (tapi still tutup aurat) dan lain-lain lagi, mesti diorang ni akan dianggap antara pelajar-pelajar yang nakal dan susah untuk nak ajak pi program. Kalau yang siswanya pulak, kalau ada  yang hisap rokok, penampilan tak kemas, suka sangat nak konfront dengan HEP, sure diorang ni akan masuk dalam list 'rebel' dengan pihak HEP terutamanya. Tapi bila ana bertugas di KL, berjumpa dengan ramai ikhwah yang buat kerja dakwah ni, dan jumpa juga dengan bekas pensyarah yang mana kalau sebelum ni amat strict, tapi di KL berubah dan tak sama macam dulu. Bahkan manusia-manusia yang nakal dan rebel macam di kolej tu la dok ikut sekali dalam program-program tarbiyyah pensyarah ni, maka telah membuka mata ana bahawasanya persepsi awal yang negatif yang diberikan pada individu tertentu itu sebenarnya boleh menyebabkan penyebaran kerja-kerja dakwah ni terbantut dan terbatas. Akhirnya menjadikan ana pada hari agak lebih open bila berhadapan dengan manusia-manusia yang macam ni. Tapi open ana still yang ada batasnya."


"Kalau nak pikir balik, memang betul sebenarnya. Kita tak boleh sesuka hati untuk menilai manusia tu dari luaran semata-mata. Mesti ada penjelasannya. Mesti ada sebab kenapa diorang nakal, mesti ada sebab kenapa pakai macam tu, mesti ada sebab kenapa payah sangat nak join program. Setiap perkara mesti ada sebabnya. Kalau kita tak jelas tentang sebab ni, dan akhirnya kita pun letak penilaian yang negatif pada seseorang, maka takkan sampailah kebaikan yang kita nak bawa tu kat diorang. Seolah-olah penilaian negatif tu akan menjadi dinding antara kita dengan diorang. Nabi dulu pun tak nak pilih-pilih orang nak sampaikan dakwah ni. Dakwah Nabi sampai pada semua orang."

"So ana kita pun kena check balik, adakah kita terlalu mudah letak persepsi negatif pada orang atau sebaliknya. Kalau ye, maka kita ubah sekarang. Kerana kita menyakini, selagi takde bukti yang kukuh untuk kita buat penilaian negatif pada seseorang, selagi tu kita kena berbaik sangka. Kena letak dalam kepala, kerja dakwah untuk bawa kebaikan kena sampai pada semua orang, sebelum kita nak nilai seseorang tu jahat atau pun nakal" - jawapan yang juga telah diolah untuk disesuaikan bagi paparan dalam blog ni.

Jawapan korang macaman?

No comments: