14 July 2009

Muqaddimah

Quran telah mengajarkanku ini semua... adakah anda juga telah mendapatinya?

Hidup di bawah bayangan al-Quran adalah suatu keni'matan yang tidak dapat diketahui melainkan hanya oleh mereka yang mengecapinya sahaja. Ia adalah suatu keni'matan yang meluhur, memberkati dan membersihkan usia seseorang.

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah yang telah mengurniakan kepadaku keni'matan hidup di bawah bayangan al-Quran selama beberapa waktu, di mana aku telah mengecapi ni'mat yang tidak pernah aku kecapi sepanjang hidupku, iaitu ni'mat yang meluhur, memberkati dan membersihkan usiaku.
----------------------------------

Hidup bererti keberadaan seseorang di dalam suatu keadaan. Dan apabila disebut hidup di bawah bayangan al-Quran, maka bererti berada di suatu keadaan yang selaras dengan al-Quran, seperti keberadaan seseorang di bawah bayang sepohon pokok yang rendang dan teduh, ketika matahari terik memancarkan cahayanya. Semua manusia pasti akan beradan senang serta kenikmatannya apabila berteduh di pohon tersebut. Di dalam suasana yang panas dan bahang hasil panahan cahaya matahari, manusia diberi peluang untuk berteduh di bawah pohon yang rendang, di tambah pula dengan suasana nyaman tiupan angin. Sudah pasti ini adalah suatu nikmat yang tidak dapat diungkapkan melalui kata-kata. Maka itulah perumpamaan bagi mereka yang dapat merasai kenikmatan berada dalam naungan dan panduan dari al-Quran.

Di kala manusia pada hari ini yang leka dan hanyut dibawa oleh godaan nafsu dan syaitan, menyebabkannya terpesong dari jalannya yang lurus, maka manusia yang berada di lingkungan al-Quran akan berasa dirinya dipandu dengan satu aturan yang cukup sempurna, dan tidak akan menjadikannya terpesong dari jalan yang sepatutnya, sehingga ia merasakan perjalanan hidupnya stabil dan dipermudahkan.

Inilah dia satu nikmat yang tidak terkira hebatnya !

Tetapi nikmat ini hanya dapat dirasa dan diketahui bagi mereka yang mengalaminya. Bagaimana mungkin kita boleh bertanya pada orang yang sedang berada di bawah terik matahari, kemudian menyatakan tentang nikmat teduhan pohon yang rendang, sedang dia sendiri tidak berada di bawahnya. Mana mungkin ungkapannya akan sama dengan ungkapan mereka yang memang sedang berteduh di pohon tersebut.

Sama sekali tidak sama !

Maka begitulah juga nikmat seseorang yang hidup bersama al-Quran tetapi hanya pada lisan dan lafaz, bukan pada amalan dan penghayatan, berbanding dengan mereka yang hidup bersama al-Quran, pada lisannya, pada hatinya, dan dibuktikan melalui perbuatannya. Kenikmatan yang dirasai oleh yang sebegini keadaannya akan menjadikan dirinya sentiasa diberkati dan membersihkan usianya. Dia akan merasakan jiwa hidup dalam usia yang panjang, sepanjang al-Quran berada di atas muka bumi. Semua ini dek kerana tautan yang kuat hatinya dengan al-Quran, yang menjadikannya hidupnya panjang, walau zahirnya adalah pendek. Maka itulah keberkatan yang sebenar.

Bersambung...

No comments: