Assalamualaikum...
Semalam aku telah diamanahkan untuk menyampaikan tafsir surah al-Fil dalam halaqah. Bagi menyempurnakan tugasan tersebut, aku terpaksa membelek beberapa buat kitab tafsir, antaranya Tafsir Ibn Kathir (versi Syamilah 2.0), Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir oleh Dr, Ali al-Sobbuni, Fi Zilal al-Quran oleh Said Qutb dan Sofwah al-Tafasir oleh Dr. Ali al-Sobbuni. Ketika membelek kitab-kitab tersebut, ada 2 perkara baru yang aku dapati yang mana ianya berbeza dengan apa yang kita sedia maklum berkenaan kisah yang terdapat di dalam surah al-Fil.
Pertama; di dalam kitab-kitab tafsir yang aku rujuk tersebut, tidak dinyatakan di dalamnya nama burung yang diutus oleh Allah itu adalah burung Ababil. Sedangkan apa yang telah diajarkan kepada kita sewaktu di sekolah, burung tersebut namanya burung Ababil. Aku tak tahu darimana datangnya nama burung tersebut burung Ababil, sedangkan di dalam kitab tafsir menyebut, ababil itu menunjukkan tentang bagaimana burung-burung yang diutus Allah itu datang dalam berkelompok-kelompok dan berbondong-bondong dalam satu jumlah yang terlalu banyak. Tidak terdapat penerangan yang jelas tentang nama burung tersebut, jenisnya, rupa bentuknya, dan dari mana datangnya burung tersebut (walaupun ada sesetengah mufassir menyebut burung tersebut datang dari laut - wallahualam). Jika begitu yang terdapat di dalam kitab tafsir, jadi bagaimana boleh timbul tentang nama burung tersebut adalah Ababil?
Kedua; diceritakan juga kepada kita bahawa batu yang dilemparkan oleh burung tersebut adalah batu dari neraka. Sedangkan dari apa yang aku telah baca, tak disebutkan pun langsung bahawa batu itu adalah batu dari neraka. Di dalam kitab tafsir dinyatakan bahawa burung-burung yang diutus Allah itu membawa 3 butir batu; 1 di paruhnya, dan 2 lagi pada kedua kakinya. Dan batu tersebut dinyatakan di dalam al-Quran dengan بحجرة من سجيل iaitu yang bermaksud: batu daripada sijjil. Jika kita melihat pada terjemahan perkataan sijjil ini ia bererti tanah yang telah dipejalkan. Perkataan sijjil ini terdapat pada 2 tempat yang lain selain di dalam surah al-Fil iaitu pada surah Hud: 82 dan al-Hijr:74. Dan sijjil yang ada pada kedua tempat ini ditafsir oleh ulama sebagai tanah yang dikeraskan / dipejalkan dan kemudian dibakar. Jadi kita boleh katakan di sini bahawa sijjil yang ada pada surah al-Fil ini juga adalah gumpalan tanah yang telah dikeraskan dan dibakar sehingga menjadi batu yang cukup keras dan panas. Tetapi di dalam penerangan yang ada dalam kitab tafsir tentang sijjil ini, tidak dinyatakan pun bahawa batu tersebut adalah dari neraka (walaupun kemungkinan tu ada kerana Allah Maha Berkuasa). Jadi bagaimana kita kata bahawa batu yang dilemparkan oleh burung tersebut adalah batu dari neraka?
Hmm... selepas fikir-fikir semula, aku boleh simpulkan di sini bahawa sememangnya terlalu banyak cerita-cerita yang kita dok dengar selama ni ada kesilapan. Itu semua adalah disebabkan kemasukan terlalu banyak sumber-sumber dari Israiliyyat ataupun dari hadis-hadis yang tidak thabit dari Rasulullah SAW. Jadi kita sebagai orang Islam (terutama yang ngaji ilmu agama) kena banyak membaca dan buat kajian. Kalau tak, masyarakat kita akan terus hanyut dengan kisah-kisah dan cerita-cerita yang ntah dari mana datangnya sehingga kita menjadi terlalu jauh dengan yang haq dan yang sahih.
Wallahualam
Semalam aku telah diamanahkan untuk menyampaikan tafsir surah al-Fil dalam halaqah. Bagi menyempurnakan tugasan tersebut, aku terpaksa membelek beberapa buat kitab tafsir, antaranya Tafsir Ibn Kathir (versi Syamilah 2.0), Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir oleh Dr, Ali al-Sobbuni, Fi Zilal al-Quran oleh Said Qutb dan Sofwah al-Tafasir oleh Dr. Ali al-Sobbuni. Ketika membelek kitab-kitab tersebut, ada 2 perkara baru yang aku dapati yang mana ianya berbeza dengan apa yang kita sedia maklum berkenaan kisah yang terdapat di dalam surah al-Fil.
Pertama; di dalam kitab-kitab tafsir yang aku rujuk tersebut, tidak dinyatakan di dalamnya nama burung yang diutus oleh Allah itu adalah burung Ababil. Sedangkan apa yang telah diajarkan kepada kita sewaktu di sekolah, burung tersebut namanya burung Ababil. Aku tak tahu darimana datangnya nama burung tersebut burung Ababil, sedangkan di dalam kitab tafsir menyebut, ababil itu menunjukkan tentang bagaimana burung-burung yang diutus Allah itu datang dalam berkelompok-kelompok dan berbondong-bondong dalam satu jumlah yang terlalu banyak. Tidak terdapat penerangan yang jelas tentang nama burung tersebut, jenisnya, rupa bentuknya, dan dari mana datangnya burung tersebut (walaupun ada sesetengah mufassir menyebut burung tersebut datang dari laut - wallahualam). Jika begitu yang terdapat di dalam kitab tafsir, jadi bagaimana boleh timbul tentang nama burung tersebut adalah Ababil?
Kedua; diceritakan juga kepada kita bahawa batu yang dilemparkan oleh burung tersebut adalah batu dari neraka. Sedangkan dari apa yang aku telah baca, tak disebutkan pun langsung bahawa batu itu adalah batu dari neraka. Di dalam kitab tafsir dinyatakan bahawa burung-burung yang diutus Allah itu membawa 3 butir batu; 1 di paruhnya, dan 2 lagi pada kedua kakinya. Dan batu tersebut dinyatakan di dalam al-Quran dengan بحجرة من سجيل iaitu yang bermaksud: batu daripada sijjil. Jika kita melihat pada terjemahan perkataan sijjil ini ia bererti tanah yang telah dipejalkan. Perkataan sijjil ini terdapat pada 2 tempat yang lain selain di dalam surah al-Fil iaitu pada surah Hud: 82 dan al-Hijr:74. Dan sijjil yang ada pada kedua tempat ini ditafsir oleh ulama sebagai tanah yang dikeraskan / dipejalkan dan kemudian dibakar. Jadi kita boleh katakan di sini bahawa sijjil yang ada pada surah al-Fil ini juga adalah gumpalan tanah yang telah dikeraskan dan dibakar sehingga menjadi batu yang cukup keras dan panas. Tetapi di dalam penerangan yang ada dalam kitab tafsir tentang sijjil ini, tidak dinyatakan pun bahawa batu tersebut adalah dari neraka (walaupun kemungkinan tu ada kerana Allah Maha Berkuasa). Jadi bagaimana kita kata bahawa batu yang dilemparkan oleh burung tersebut adalah batu dari neraka?
Hmm... selepas fikir-fikir semula, aku boleh simpulkan di sini bahawa sememangnya terlalu banyak cerita-cerita yang kita dok dengar selama ni ada kesilapan. Itu semua adalah disebabkan kemasukan terlalu banyak sumber-sumber dari Israiliyyat ataupun dari hadis-hadis yang tidak thabit dari Rasulullah SAW. Jadi kita sebagai orang Islam (terutama yang ngaji ilmu agama) kena banyak membaca dan buat kajian. Kalau tak, masyarakat kita akan terus hanyut dengan kisah-kisah dan cerita-cerita yang ntah dari mana datangnya sehingga kita menjadi terlalu jauh dengan yang haq dan yang sahih.
Wallahualam
No comments:
Post a Comment