22 August 2008

Kecewa Ku Kecewa

Sekali lagi aku berasa tak puas hati dengan penyampaian khutbah jumaat di masjid tempat kawasan aku. Kalau sebelum ni, aku tak puas hati sebab cara penyampaian khutbah oleh khatib tidak langsung dapat attrack orang untuk beri perhatian, sedangkan tajuk khutbah waktu cukup menarik dan sewajarnya disampaikan dengan baik. Tapi yang berlaku adalah sebaliknya.

Begitu juga dengan khutbah jumaat kali ni (22/8/2008). Kali ni khatib menyampaikan khutbah berkenaan dengan isu Palestin, memperingati kali ke ..... (tak ingat) pembakaran Masjid al-Aqsa oleh Yahudi Laknatullah pada 1969. Satu topik yang menarik dan jarang untuk disampaikan di dalam khutbah jumaat. Tapi kecewa sungguh, apabila khutbah yang disampaikan tidak mampu untk menarik perhatian jamaah, apatah lagi untuk MENGEJUTKAN MEREKA DARI TIDUR YANG LENA ketika khutbah sedang berlangsung. Bukan untuk memperkecilkan sang khatib, bahkan beliau seorang yang baik suaranya, bacaan al-quran nya, tetapi style dan cara serta pengolahan isu terlalu mengikut arus semasa dan terlalu terikat dengan teks khutbah. Kenapa tidak kalau si khatib boleh meninggikan suaranya sedikit, tanda kepentingan tajuk yang disampaikan. Kenapa tidak kalau si khatib boleh menyindir dan menempelak umat islam hari ini (terutama yang lena tidur di dalam masjid) yang masih lena dengan kesenangan tanpa ada usaha (setakat rasa simpati, baik tak payah) untuk mengajak manusia untuk memahami agama seterus bangkit untuk memperjuangkan hak umat islam di Palestin. Kenapa tidak boleh? KENAPA???

Kalau lah si khatib tidak mampu untuk menarik perhatian jamaah sedemikian rupa, sekurang-kurangnya dia patut mampu untuk 'mengejutkan orang yang sedang lena tidur' ketika dia menyampaikan khutbahnya.

Sekali lagi aku kecewa n frust melihat orang Islam pada hari ni.....

2 comments:

Abu Khalid said...

Hehe

Salam

Dah la slalu kasi khutbah pasal buah-buahan tempatan, kemalangan jalan raya, balik kampung dan tajuk2 boring yang lain...

Bila nak beri tajuk yang 'mahal', tak beri full power pula...

Mana la orang malaysia zaman skrang ni nak dengar sangat khutbah ni.. Mmg nawaitu ke solat jumaat tu, utk tidur, qoilulah sekali...

1 pakej...

Ontahapo said...

ahlan wa sahlan