18 September 2008

18 Ramadhan... Cukup ke ha?!

Sekarang ni, dah masuk hari ke 18 dalam bulan Ramadhan, iaitu fasa kedua dalam 3 fasa yang terdapat dalam bulan mulia ni. Fasa yang disebut sebagai fasa yang diberi keampunan kepada mereka yang beribadah.

Dah sampai pada 2/3 Ramadhan ni, dah sampai mana ibadah yang aku dah lakukan?

- Sunat Tarawih : Alhamdulillah setakat ni tak pernah tinggal. Mostly secara berjamaah, tapi ada juga dibuat bersendirian di rumah. Paling banyak yang dibuat adalah 8 rakaat, 20 rakaat tak pernah lagi setakat ni untuk tahun ni. Cukup ke ha?!

- Tilawah al-Quran : Sekarang dah sampai ke juz 14, ketinggalan 4 juz dari yang sepatutnya. Pada awalnya, ok. Tapi kebelakangan ni, jadi slow sikit. Tak tau apa penyebabnya. Setakat ni hanya baca sahaja. Tadabbur tak sempat lagi. Cukup ke ha ?!

- Qiamullail : Qiam waktu nak sahur ada la. Tapi qiam dengan erti kata khusus untuk solat tahajjud dan solat sunat lain tu, tak buat lagi. Cukup ke ha ?!

- Sedekah : Tak terbuat lagi. Ingatkan bila dapat gaji lebih sikit untuk bulan ni, boleh la spend sikit untuk buat sedekah. Tapi bila macam-macam terjadi, kepala ni jadi sedikit runsing pasal duit. Akhirnya, nak bersedekah pun jadi macam sedikit terbatas. Patut ke dan cukup ke ha ?!

- I'tikaf masjid : Tak buat lagi. Walaupun ibadah ni digalakkan sepanjang bulan Ramadhan, khususnya pada 10 malam terakhir, tapi masa macam takde je. Rasa macam tak sempat je. Satu lagi, rasa malas nak keluar malam-malam tu rasa kuat sangat. Tarikan yang ada kat rumah cukup kuat. Bila nak keluar ha dan cukup ke ha ?!

- Kerja dakwah : Patut bulan jadi bulan untuk lebih lagi bergiat untuk ajak orang kepada kebaikan. Walaupun semalam sempat juga bagi tazkirah lepas tarawih pada jamaah di surau, tapi, cukup ke tu ha ?!

Jadi kesimpulannya, cukup ke amalan ibadah aku setakat ni ha ?! Agak-agak semua tu Allah terima ke nanti? Boleh cover ke semua tu untuk kesilapan yang aku pernah buat sebelum ni ? Aku pun tak tahu. So korang macamana ?

4 comments:

thinker said...

tak cukup lg tu akhi... smg kita senantiasa kejar mengejar dlm kebaikan... insyaAllah...

Salam Ramadhan...

Dr. Bentara said...

kalau rasa dah cukup itu bisikan syaitan (err syaitan takde... ganti dengan nafsu)

Ontahapo said...

actually tulisan ni nak tuju pada orang lain sama, bukan utk saya je. so sama-sama le kita fikir-fikirkan

Abu Khalid said...

Tak cukup tuuu

Hehe