29 February 2008

VIRUS

Pernah tak antara korang semua (yang baca posting aku ni) yang mana PCnye dihinggapi oleh virus? Aku rasa pastinya pernah. Paling tidak pun sekali. Aku pun macam tu juga. Tapi kalau sebelum ni, PC aku agak tabah dan mantap (hins..hins..) menghadapi serang virus (atau yang seangkatan dengannya), tapi kali ni tidak. Kali ni PC aku down dengan virus ni, bar311.exe, password_viewer.exe, photos.zip.exe and pc-off.bat. Memang hampeh. Walaupun tahap kerosakan virus ni tak teruk sangat, tapi cukup mengganggu. Antara simptom virus ni kat pc ni adalah:

1- bila remove pendrive, tak boleh nak remove betul-betul. Melainkan kena tekan ctrl+alt+del, then end process password_viewer.exe. Lepas tu baru boleh remove pendrive tu.

2- bila nak buka pendrive, dia akan keluar window lain, walaupun kat folder option kita dah setting untuk buka pada same windows.

3- kadang-kadang tu, bila nak buka pendrive, dia akan minta open with. Ini maknanya ada program yang setting untuk autorun. Dan ada setengah tu pulak, mmg tak boleh baca langsung.

4- ni yang paling aku geram. Bila kita pi kat run, kemudian kita nak masuk cmd (command environment) pc akan terus shutdown. Tapi sebelum tu, kita akan perasan akan keluar windows baru yang tertulis: "Thank you bla..bla..bla.." (tak ingat). Then password: winzip123. Lepas masuk dalam cmd (sat je) terus shut down. Memang sakit hati (tambah lagi bila kita ada kerja lain tengah buat)

So sekarang ni, aku tengah dok pulun, macamana nak buang mendalah ni sume. Kalau dah ok nanti, aku posting lain. Doakan aku dalam perjuangan ini !! huhuhuuhu

No comments: