30 January 2007

Re-post : Puasa Sunat Hari 'Asyura (10 Muharram)

Puasa ‘Asyura (10 Muharram)
Puasa ‘Asyura iaitu puasa pada 10 Muharram adalah antara beberapa jenis puasa yang sunat dikerjakan oleh setiap orang Islam. Bahkan sesetengah ulama meletakkan hukum puasa ‘Asyura ini sebagai sunat muakkad (sunah yang digalakkan) sepertimana yang dapat diistinbatkan daripada hadis berikut:
( سنن أبي داود )
#2442 حدثنا عبد الله بن مسلمة عن مالك عن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة رضي الله عنها قالت كان يوم عاشوراء يوما تصومه قريش في الجاهلية وكان رسول الله صلى الله عليه وسلم يصومه في الجاهلية فلما قدم رسول الله صلى الله عليه وسلم المدينة صامه وأمر بصيامه فلما فرض رمضان كان هو الفريضة وترك عاشوراء فمن شاء صامه ومن شاء تركه.
تحقيق الألباني : صحيح
Maksudnya: Daripada Aisyah radiallahu’anha telah berkata: Hari ‘Asyura adalah hari yang mana orang Quraisy berpuasa pada masa jahiliyyah mereka. Dan Rasullullah SAW juga berpuasa pada hari tersebut pada zaman jahiliyyah. Apabila Rasullullah SAW sampai di Madinah (hijrah), Baginda SAW masih lagi berpuasa (‘Asyura) dan memerintahkannya (puasa ‘Asyura) dikerjakan. Dan apabila difardhukan bulan Ramadhan dengan kewajipan berpuasa, maka amalan puasa ‘Asyura diserahkan pada setiap individu samada mahu melakukannya atau meninggalkannya – Sahih


Baca lagi...

No comments: